bakgrund

Svenska Jägareförbundet

Norrbotten

Älgjägarna i Boden kommer sikta in sig på unga älgar under höstens jakt. Ett led i att få upp medelådlern på stammen och förbättra kalvsättningen. Foto: Mostphotos

Älgjakt och fjälljakt på jägarsamråd i Boden

Drygt ett 30-tal jägare från flera jaktlag i närområdet fanns på plats på det årliga jägarsamrådet i Boden. Mötet hölls på initiativ av Jägareförbundet Bodens jaktvårdskrets. Deltagarna diskuterades resultat av fjolårets älgjakt, älgstammens utveckling de senaste åren och önskvärd framtida avskjutning.

2024-05-03

Vidare diskuterades behovet av en gemensam överenskommelse och inriktning avseende avskjutning av älg, i syfte att erhålla en livskraftigare och bättre älgstam.

Förslaget innebär tre enkla regler
- spara produktiva kor

- skjuta tjurar med 10 taggar och uppåt först efter den 10 oktober

- främst skjuta unga/små djur.

Det upplevdes att de närvarande köpte ovanstående förslag.

Slutligen diskuterades fjälljakten och den brännheta frågan om renmarksutredningen.  Jägareförbundets syn framfördes och information i frågan från Jägareförbundets hemsida spreds till deltagarna.
Deltagarna uppmanades sedan efter debatt att kontakta och påverka lokala beslutsfattare, företagare och organisationer så att medvetenheten ökas och att remissvar insänds till myndigheterna på det aktuella delbetänkandet om framtida fjälljakt.

Tillbaka till överblick